Autonoma bilar – Bilen kör i Borås medan du åker i Gotham City

Autonoma bilar - I bild en Chevrolet Bolt EV från GM - Foto: Jose Juarez, Detroit News

 

Marknaden för autonoma bilar växer snabbt. I Kalifornien har 45 företag tillstånd att testa självkörande bilar på vanliga vägar och utvecklingen går bra. Mindre smickrande för industrin är att General Motors försöker styra lagarna för att undvika ansvar vid dödsolyckor med autonoma bilar och Intel vill att föraren ska kunna åka i en fantasivärld när bilen kör i verkligheten.

Text: Torbjörn Sassersson för Dieseltrim Bilverkstad Bromma – Bild: Chevrolet Bolt EV, GM – Foto: Jose Juarez

 

Waymos autonoma bilar har passerat 6,5 miljonersgränsen i kilometer räknat ute på vägarna i USA vilket markerar företagets ambition att expandera sin verksamhet kring självkörande bilar, skriver The Verge. För att nå upp till den första miljonen körda miles krävdes 1,5 år, men därefter har utvecklingen gått snabbare. Bara det sista halvåret körde Waymo sina bilar en miljon miles. Tester på publika vägar är viktiga och följer utav att företaqet redan testat 20,000 unika scenarior på sin egen testbana.

The Verge skriver att Waymo kommit betydligt längre i sina tester än tex Uber, som också har stora ambitioner för sin autonom bilar (de beställde nyligen 24,000 Volvos). Tidigare i november började Waymo skicka ut sina förarlösa bilar utan säkerhetsförare på publika vägar.

Ett annat företag som fått tillstånd att testa sina autonoma bilar på vägarna i Kalifornien heter Lyft. Företaget har slutit ett antal partnerkontrakt med både biltillverkare och teknikföretag. Lyft är det bilföretag i USA som senast fått tillstånd att testa förarlösa bilar på vägarna, skriver The Verge.


45 bilföretag har per den 16 november 2017 fått tillstånd att testa förarlösa autonoma bilar på vanliga gator i Kalifornien, enligt myndigheten: ”State of California Department of Motor Vehicles”.


 

Sydkorea vill skynda långsamt – GM vill ta täten

Ett mer känt bilföretag som utvecklar autonoma bilar är Hyundai som valt att inte stressa i konkurrensen med andra bilföretag. I en intervju för WardsAuto uppger Woongjung Jang, som leder företagets utveckling av avancerade förarassisterande system, att när företaget beslutat sig för att ta nästa steg kommer man att rulla ut autonoma fordon på nivå 4-5, skriver Motor Trend.

Hyundais kommande modeller ska inte vara elektriska eftersom denna typ av elbilar drar alldeles för mycket el, vilket minskar räckvidden, enligt Jang. Hyundai testar sina framtidsbilar i Sydkorea.

General Motors (GM) meddelar att de avser att lansera en kördelningstjänst inom 2 år för autonoma bilar. GM planerar att även lansera flottor av autonoma bilar avsedda för tätbefolkade urbana områden under 2019 allt eftersom LiDAR-kostnaderna går ner. LiDAR står för ”Light Detection and Ranging” som är en optiskt mätteknik som använder reflekterat ljus för att detektera avstånd och andra egenskaper hos ett avlägset föremål.

Nästa generation av LiDAR-enheter beräknas kosta 10,000 USD år 2019 eller halva priset mot idag. Efter 2019 kommer priset att sjunka till 300 USD per enhet i och med att GM i oktober köpte upp Strobe Inc, en tillverkare av LiDAR-system.

GM ska även anställa mer personal från nuvarande 1200 personer till 2100 under 2018. Automotive News tror att GM försöker signalera till investerare att deras produkter kommer att bli lönsamma inom en rimlig tid i jämförelse med konkurrenter.

Bilen kör i Borås medan föraren åker i låtsasvärlden Gotham City

Intel det gigantiska mikrochip-företaget har nyligen avslöjat sina planer att integrera reklam i autonoma bilar. Första partnern som Intel skrivit kontrakt med är Warner Brothers. Tanken är att de självkörande bilarna tillåter passagerarna att sysselsätta sig med underhållning under bilresan.

Intel har redan demonstrerat hur passagerarna i en bil kan omgärdas av en förstärkt virtuell verklighetsupplevelse (”an augmented reality experience”) där dessa tex uppfattar att de kör en batmobile i läderlappens fantasistad Gotham City medan de kör någon annanstans i verkligheten, skriver The Verge.

”For example, a fan of the superhero Batman could enjoy riding in the Batmobile through the streets of Gotham City, while AR capabilities render the car a literal lens to the outside world, enabling passengers to view advertising and other discovery experiences.”Intel Newsroom

Mikrochipföretaget utvecklar därför processorer och chip särskilt avsedda för elbilar. Virtuella verkligheter kommer att testas i en flotta med 100 autonoma bilar. Detta är resultatet av att Intel tidigare under 2017 köpte företaget MobileEye för 15 miljarder dollar.

Autogiganten GM försöker styra lagarna för att undvika ansvar vid olyckor med autonoma bilar

Tesla samarbetade tidigare med Mobileeye, men efter en fatal bilolycka valde Tesla att år 2016 sluta samarbeta med Mobileeye, specialiserat på att utveckla optisk teknologi för sk ”Advanced Driver Assistance Systems” förkortat (ADAS).

Inte desto mindre kan myndigheter i Kalifornien, som reglerar biltillverkarnas ansvar vid bilolyckor med självkörande bilar, lätta på trycket för dessa. LA Times (LAT) skriver att nya regulationer kan göra att bilföretagen inte ska kunna hållas ansvariga vid olyckor (inkluderat dödsolyckor) som en följd av felande teknik. LAT skriver att bakgrunden till lagförslaget är en rekommendation från General Motors, som testar just självkörande bilar i Kalifornien.

Text: Torbjörn Sassersson för Dieseltrim Bilverkstad Bromma

%d bloggare gillar detta: